Den 27 november genomförde CAB en omfattande uppdatering av Ytrika i CABAS för personbilar. I uppdateringen har vi lagt till fler parametrar som gör att det blir lättare att korrekt beskriva skadan. Till grund för uppdateringen av Ytrikta ligger en omfattande tidsstudie som CAB genomfört på 50 verkstäder och över 300 skador.
Efter lanseringen erbjöds CABAS-användarna kostnadsfria utbildningswebbinarier. Här hittar du en inspelad version av utbildningen och en film om de uppdaterade användarinstruktionerna.
Michael Härdstedt från CAB går igenom de nya funktionerna i Ytrikta i CABAS. Detta är ett inspelat utbildningstillfälle från våra kostnadsfria kurser som hölls i samband med releasen.
Här finner du en instruktionsvideo som visar några av nyheterna i CABAS användarinstruktioner avseende nya Ytrikta. Vi går igenom hur man definerar och mäter vanliga skador. En mer utförlig användarinstruktion hittar du som vanligt i CABAS.
CAB genomför nu en kompletterande studie på stora ytriktningar. Vi gör detta för att ytterligare förbättra kalkyleringen av dessa skador i CABAS. Därför söker vi bilar med skador i storleken 10dm² och större, där vi kan tidstudera reparationsarbetet.
Med anledning av MRF, BILSweden och SFVF:s ställningstagande rörande nya Ytrikta har vi fått många frågor från våra användare om hur studien har blivit till och hur branschförbunden beretts möjlighet att delta. På denna sida har vi svarat på några av de vanligaste frågorna.
För att presentera förändringarna i Ytrikta har CAB bjudit in till två livesända webbinarier där vi ingående redovisar dels tidstudien och tidstandarden (del 1, den 13 september 2021) och dels hur det nya användargänssnittet i CABAS fungerar (del 2, den 10 november 2021).
Del 1 - Tidsstudie och tidstandard
Sändes den 13 september 2021. I detta webbinarie berättar Jenni Nordlund och Kristian Révay från CAB om studien som ligger till grund för den kommande tidsstandarden.
Del 2 - Kalkylering i CABAS
Sändes den 10 november 2021. I detta webbinarie fördjupar vi oss i de nya användarinstruktionerna och visar hur nya Ytrikta ser ut i CABAS.
Under det första webbinariet fick vi in många frågor vi aldrig hann eller kunde besvara i direktsändning. Här nedan har vi besvarat de flesta av dem. Om du inte hittar just din fråga så kan det vara så att vi fick många frågor som liknade varandra. Då finns antagligen svaret i en annan liknande fråga.
Motorbranschförbunden MRF, BILSweden och SFVF:s gjorde i slutet av förra året ett ställningstagande där man valde att distansera sig från tidsstudien Ytrikta bygger på. Både studiens och reparationernas kvalitet har ifrågasatts, liksom arbetsmiljön vid de studerade reparationerna. Vi beklagar detta då vi anser att kritiken är missvisande. Vi anser att studien är korrekt genomförd, att tidsstandarden är representativ. I det senaste numret av CAB News förklarar vi varför.
© Copyright 2022 CAB Group