Language
  • International
  • Svenska
  • Norsk
  • Suomi
  • Finlandssvenska
  • Dansk
  • Deutsch
  • Íslensk
  • Eesti keel
  • Latviešu valoda
  • Lietuvių
CAB Group
Meny
Stäng

Knowledge,
optimized.

  • Startsida
  • / På gång
  • / Kan AI förbättra skadeprocessen och skapa bättre kundupplevelse?

Kan AI förbättra skadeprocessen och skapa bättre kundupplevelse?

På CAB Group håller vi med jämna mellanrum en samtalsserie för våra medarbetare under namnet CAB Tech Talks där medarbetare berättar om spännande projekt de arbetar med. Sist var temat hur artificiell intelligens och maskininlärning kan addera värde i CAB:s produkter.

Tim Åberg och Dennis Vestberg i CAB Plans utvecklingsteam berättade om ett projekt för att integrera AI-driven bildanalys och maskininlärning i hanteringen av bilskadeärenden. Projektet har genomförts i samarbete med det spanska företaget Bdeo som har mångårig erfarenhet av visuell intelligens och skadeärendehantering.

Teknik i framkant med tydlig kundnytta

Tim Åberg är utvecklingschef för produkten CAB Plan och har lett arbetet med att ta fram en AI-driven lösning för bildigenkänning.

- Vi tror att vi med den här tekniken kan öka kvaliteten och precisionen i de fotobesiktningar som görs idag. I ett första steg tror vi att det kan minska behovet av fysiska skadebesiktningar vilket är en stor vinst för såväl bilägaren som verkstaden och försäkringbolaget. Men det är också en stor vinst ur ett hållbarhetsperspektiv om vi kan spara in några av de kilometer som körs varje år till och från skadebesiktningar. Målet är dock att i framtiden kunna göra kompletta skadekalkyler med hjälp av AI men där är vi inte än, berättar Tim.

Den tekniska utmaningen har främst legat i att implementera ett AI-flöde i den befintliga produkten CAB Plan Damage Inspection Booking och den arkitektur som stöttar resten av dataflödet i ärendehanteringen. Framöver så kommer utmaningen ligga i att genom maskininlärning hjälpa användaren att göra så bra val som möjligt, något som ständigt kommer att utvecklas.

En arbetsplats där man lär sig och utvecklas

Att dela kunskap mellan varandra är något vi på CAB ser som en viktig framgångsfaktor för både våra utvecklingsprojekt, våra produkter och våra anställda. Vi vill uppmuntra spridning av kunskap och erfarenheter med fokus på tekniska lösningar och möjligheter. Det är därför vi startar Tech Talks som ger våra utvecklingsteam ett tillfälle att berätta lite mer ingående om ett projekt de arbetar med för resten av CAB Group. Det är ett utmärkt tillfälle att bolla idéer och inspireras av sina kollegor.

Vill du veta mer om hur det är att jobba på CAB? Besök gärna vår karrärsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

© Copyright 2024 CAB Group