Language
  • International
  • Svenska
  • Norsk
  • Suomi
  • Finlandssvenska
  • Dansk
  • Deutsch
  • Íslensk
  • Eesti keel
  • Latviešu valoda
  • Lietuvių
CAB
Meny
Stäng
Automotive

Ny funktion i CAB Plan hjälper dig att få koll på ledtiderna

Efter den senaste releasen av CAB Plan finns en ny funktion som hjälper dig att sätta och följa upp mål för hur lång tid varje reparation ska ta. Den fungerar så att CAB Plan varnar om den totala reparationstiden överskrider ett i förväg inställt värde.

Kent Isacsson är produktchef för CAB Plan på CAB.

Den nya ledtidsoptimeringen är något som efterfrågats av kunder länge. Tiden från det att kunden lämnar in bilen tills att den hämtas igen är en avgörande faktor för kundnöjdhet.

Man har alltid kunnat följa upp ledtiderna i KPI-portalen och det är bra men det är historiska data. Nu kan man i realtid se om jobben man har i CAB Plan håller sig inom utsatt tid. Om jobbet är rödmarkerat har man chansen att finjustera planeringen.

Funktionen ingår i din CAB Plan-licens och aktiveras i Grundinställningar under organisationsinställningar. Där ställer man in ett värde från 1 till 10 som det totala arbetsinnehållet kommer att delas med för att få fram den önskade reparationsledtiden i antalet arbetsdagar.

Ett exempel

I organisationsinställningarna ställer vi in att CAB Plan ska varna om jobb inte blir planerade på minst fem timmar om dagen.

Reparationen innehåller totalt 22 timmars arbete. Vid bokning ges reparationsledtiden 4 dagar vilken är kortare än gränsvärdet med den aktuella inställningen (22 timmar / 5 = 4,4 dagar). Gränsen för reparationsledtiden avrundas alltid upp till närmsta heldag. Inom parentes visas reparationsledtiden inklusive icke arbetande dagar.

Skulle reparationsledtiden i stället vara 6 eller fler dagar visas i stället en röd status.

I flödesvisningen så kommer samtliga ärenden att visas med en grön eller röd status beroende på om reparationsledtiden är inom gränsvärdet eller inte.

© Copyright 2025 CAB Group