Markus Carlén, ny chef för tidsstandarder på
CAB Group
Markus Carlén har arbetat med tidsstandarder och tidsstudier på CAB under lång tid, och nu tar han steget att bli chef för Time Standards. Vi tog en pratstund med Markus för att höra hur han ser på arbetet med tidstandarder nu och i framtiden.
Sedan januari i år har Markus Carlén rollen som chef för Time Standards inom CAB Group. Markus har med ett kort avbrott arbetat på CAB sedan 2019 bland annat som projektledare för tidsstudier.
Hur känns det att ta steget att bli chef för hela avdelningen?
- Det är jättespännande. Jag har visserligen varit tillförordnad chef här sedan i höstas men nu blir det lite mer på riktigt.
Vad är roligast med nya jobbet?
- Det är många projekt på gång så det finns mycket att kasta sig in i. De senaste åren har det varit ganska långt mellan releaserna av nya tidstandarder men vi jobbar nu på att göra våra studier effektivare. Men roligast måste jag nog säga att själva jobbet i sig är och idén bakom. Vi på Time Standards är ute och studerar riktiga skador på riktiga verkstäder. Det är ju grunden i våra produkter, att vi fångar verkligheten för att ge verkstäderna möjlighet att kalkylera, debitera och planera så träffsäkert som möjligt.
Vad är det som ligger längst fram just nu?
- Som många säkert har hört så planerar vi tillsammans med verkstads- och försäkringsbransch för en ny lackstudie som förhoppningsvis kan komma i gång väldigt snart. Vi håller också på med studier för CABAS Heavy.
Kan du berätta mer om hur CAB samverkar med branschen?
- Vi har ett forum vi kallar Samverkansgruppen. Där sitter förutom representanter från CAB också representanter som utses av MRF, Svenska Fordonsbranschen, Mobility Sweden och Trafikförsäkringsföreningen. För oss är det ett viktigt forum som ger oss flera perspektiv på våra tidsstandarder och hjälper oss att prioritera.
Hur tycker du att arbetet i Samverkansgruppen fungerar?
- Engagemanget har gått lite upp och ned genom åren. Vi är inte alltid överens, men det är viktiga frågor som behandlas kring framtidens tidsstandarder, och jag är glad över det engagemang som finns i Samverkansgruppen. Den modell vi har här i Sverige är ganska unik i det att motor- och försäkringsbransch har så djup insyn i vårt arbete. Jag tror att det är bra för alla.
Vad är den vanligaste frågan du och dina kollegor på Time Standards brukar få?
- Åh, vi får många frågor. En vanlig fråga är om vi tidsstuderat en specifik fordonsmodell. Men det är inte så tidsstandarder fungerar. Vi studerar skadereparationer oavsett märke och modell. En buckla är en buckla oavsett om den sitter på en Volkswagen eller en Toyota. Tiden blir specifik för fordonet när tidsstandarden appliceras på CABAS-modellen som vår dataproduktionsavdelning tar fram genom att analysera bilar.