Language
  • International
  • Svenska
  • Norsk
  • Suomi
  • Finlandssvenska
  • Dansk
  • Deutsch
  • Íslensk
  • Eesti keel
  • Latviešu valoda
  • Lietuvių
CAB
Meny
Stäng
Automotive,CAB Group

Hösten bjuder på nyheter från CAB

I höst är det mycket på gång, bland annat flera produktnyheter, intensifierade tidsstudier ute på skadeverkstäderna och nya digitala utbildningar och mötesformer. Mats Wästvind, ny chef för Commercial Automotive på CAB, berättar om höstens planer.

- Vi har flera intressanta produktnyheter på gång, bland annat en bättre och modernare lösning för teknikernas tidsstämpling i CAB Plan, CAB Repair, som just nu testas av några verkstäder före lanseringen senare i höst. En annan spännande produktnyhet kopplat till CAB Plan är tjänsten CAB Overview, som ger fler på verkstaden möjlighet att få koll på var olika fordon befinner sig, direkt i mobilen, utan att behöva logga in i CAB Plan.

Tiderna i CABAS är en intressant fråga för alla inblandade i ett skadereparationsärende. Vad är på gång inom tidsstudieområdet?

- Vi har tidsstuderat reparationer av ytrikta, stål- och aluminiumplåt, under hela våren, men i begränsad omfattning på grund av pandemin. Under hösten intensifierar vi arbetet med tidstudier, då vi bland annat rekryterar fler tekniker för att kunna öka takten i datainsamlingen. Det är en viktig åtgärd eftersom aktuella tider och metoder är en viktig del av vårt erbjudande till kunder och användare av CABAS.

- Mer information om status kring tidsstudier finns att få via Samverkansgruppens mötesprotokoll, samt genom möjligheten att delta på öppna informationsmöten efter varje Samverkansgruppsmöte där mötesinnehållet presenteras. All information om Samverkansgruppen och pågående tidsstudier finns tillgängligt via Support i CABAS/CAB Plan genom att söka på Samverkansgruppen.

Digitala utbildningar och mötesformer finns mer eller mindre på alla företags agendor på grund av pandemin. Vad gör CAB för att underlätta utbildning och möten?

- Vi gör flera saker, digitalisering är en av våra främsta styrkor vid sidan av vår långa erfarenhet av skadereparationsbranschen. En viktig insats är att vi under våren ökade takten i arbetet med att ställa om våra lärarledda klassrumsutbildningar till digitala utbildningar i webinar- eller självstudieform. Det är en utveckling vi redan planerat för på lång sikt, men som i våras fick ges högre prioritet för att säkerställa att användare av våra system kan få bra utbildningar även på distans.

En annan riktigt spännande nyhet på det här området, är utbildningsprogrammet Workshop Optimization som CAB har skräddarsytt för skadeverkstäder, tillsammans med experten Niklas Modig. Det är ett digitalt program som tar ett helhetsgrepp på att hjälpa skadeverkstäder att öka sin effektivitet och lönsamhet genom principerna från LEAN och Operational Excellence.

- Utöver det har vi som så många andra fått lära oss att ha fler möten digitalt och i våras kändes tajmingen rätt att börja med releasedemo online. Den första hölls i juni och efter all positiv feedback känns det kul att planera för nästa demo i november.

Det blir en händelserik höst på CAB! Finns det något mer du vill tillägga?

- Ja, jag är glad att kunna presentera Anders Lindkvist som min efterträdare i rollen som Product Manager Estimation, det vill säga produkten CABAS med kringliggande tjänster. Anders har lång bakgrund på CAB i olika roller inom fordonsområdet och kommer att tillföra mycket positiv kunskap i sin nya roll.

© Copyright 2024 CAB Group