MEPS Arbetsorder
Daniel Hansen på Bergx behöver nästan inte prata med kunderna, nu när de börjat använda funktionen arbetsorder i MEPS. Största delen av kontakten med kunden sköter snickarna själva.
Fördelar med Arbetsorder i MEPS
Arbetsorder är faktiskt det som funkat bäst sedan vi började med MEPS. Största fördelen skulle jag säga är all information som följer med till hantverkaren i en arbetsorder: besiktningen, kontaktuppgifter och praktisk information med mera. Det minimerar samtalen med kunder och effektiviserar mitt eget arbete, när snickaren sköter det mesta av kontakten med kunden.
Även kalkyleringen har stor fördel av arbetsorder, eftersom snickarna kan jämföra koderna och informera oss om något missats eller inte stämmer. Då kan jag enkelt uppdatera kalkylen.
Så här gör vi på Bergx
Jag fyller i arbetsordern, och ofta tar man beskrivningen direkt från försäkringsbolaget. Där står precis vad som behöver göras. Jag fyller i rivning eller nymontering, vilken bransch och lägger på en hantverkare. De går in och sätter startdatum. Koderna har jag redan kopplat till arbetsordern.
Vi anställde nyligen en hantverkare, som vi direkt lät börja jobba med Arbetsorder. Det funkar jättebra. Hantverkaren sköter nästan all kommunikation med kunden. Visst finns en del nya rutiner som hantverkarna behöver vänja sig vid. Till exempel att checka av arbetsorder för att se om något missats, så att jag kan komplettera kalkylen.
Arbetsorder sparar tid och pengar
Tidigare lade jag mycket tid på att försöka planera in arbetet från dag till dag med både snickare och kunder. Många trådar skulle gå ihop och man fick hoppas att ingen missade något. Nu kan jag lägga den tiden på kalkylering och administration i stället.
Alla bilder som sparas i arbetsordern på hur det såg ut innan rivning gör att det är lättare för hantverkaren att återmontera, när det dags. Jag får mycket färre frågor från hantverkare om återmontering. Och om försäkringsbolaget vill göra en manuell granskning så finns bilder och dokumentationen redan på plats i uppdraget.
Att snickaren får bättre koll på uppdraget är en stor fördel. Vi behöver inte köra fram och tillbaka flera gånger för att saker missats eller glömts, vilket snabbt gör att kostnaden sticker iväg. Så där sparar vi både tid och pengar.